Kauza prodeje prošlého a zkaženého masa v českých pobočkách řetězce rychlého občerstvení KFC otřásla v nedávné době veřejností. Původně se jednalo o izolované informace, které se však na základě svědectví bývalých zaměstnanců a následných kontrol státních orgánů rozrostly v závažnou záležitost poukazující na možné systémové pochybení v rámci celé tuzemské sítě provozované společností AmRest.

Zde je shrnutí aktuálního stavu KFC kauzy, reakcí kontrolních orgánů a prohlášení provozovatele.

Počátek kauzy a svědectví bývalých zaměstnanců

Celá aféra nabrala na intenzitě po zveřejnění investigativních reportáží, kde vystoupili bývalí zaměstnanci a dokonce manažeři KFC z různých koutů České republiky. Jejich svědectví naznačovala, že manipulace s daty spotřeby a prodej prošlého, či dokonce páchnoucího, kuřecího masa nebyly ojedinělým excesem jedné pobočky, ale spíše systémovou praxí vyžadovanou shora.

Klíčová obvinění ze svědectví:

  1. Falšování trvanlivosti: Údajně běžná praxe spočívala v přelepování prošlých etiket s datem použitelnosti na kuřecím mase novými etiketami s prodlouženou lhůtou.
  2. Maskování zápachu: V případě, že maso vykazovalo známky kažení nebo zápachu, údajně se ho zaměstnanci snažili „umýt“ nebo použít silnější marinádu k překrytí nepříjemné vůně.
  3. Tlak na finance: Svědectví naznačují, že hlavním motivátorem bylo snižování odpadu a maximalizace zisku, přičemž manažeři byli pod tlakem, aby maso nevyhazovali, i když bylo závadné.

Reakce Státních kontrolních orgánů

Na základě mediálního tlaku a podnětů veřejnosti zahájily kontrolní orgány, zejména Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) a Státní veterinární správa (SVS), rozsáhlé a neohlášené kontroly v restauracích KFC po celé zemi.

První potvrzené zjištění:

Jedním z prvních oficiálních a potvrzených prohřešků bylo zjištění v restauraci KFC v Liberci. Zde kontrola SZPI odhalila, že k výrobě pokrmů bylo použito marinované maso s prošlým datem použitelnosti. Společnost AmRest (provozovatel sítě) tím porušila Zákon o potravinách a SZPI s ní zahájila správní řízení o uložení pokuty.

Mluvčí SZPI, Pavel Kopřiva, uvedl, že se jedná o první závěr z velkého množství probíhajících kontrol, z nichž většina v danou chvíli ještě nebyla dokončena.

Závěry Hygienických kontrol:

Některá svědectví poukazovala i na nevyhovující hygienické podmínky v restauracích. Ačkoliv hygienické stanice neměly primárně v kompetenci kontrolovat prošlé maso (to spadá pod SZPI a SVS), byly zaznamenány případy, kdy byly uděleny pokuty za celkově nevyhovující hygienické standardy.

Reakce provozovatele KFC (AmRest) na kauzu KFC

Společnost AmRest, která řetězec KFC v Česku provozuje, se k situaci opakovaně vyjádřila a snažila se kauzu bagatelizovat.

  • Původní tvrzení o ojedinělém incidentu: Po prvním zjištění v Liberci společnost tvrdila, že se jednalo o ojedinělý incident způsobený selháním konkrétních zaměstnanců, nikoli o systémový problém.
  • Důraz na interní kontroly: AmRest opakovaně zdůrazňuje, že celá síť restaurací podléhá přísným interním a externím kontrolám. Uvedla, že jejich síť prošla jen v daném roce stovkami kontrol (interních i státních), při nichž prý nebyl nalezen žádný prohřešek (což bylo vyvráceno nálezy SZPI).
  • Bezpečnost jako priorita: Ve veřejných prohlášeních řetězec ujistil zákazníky, že bezpečnost a kvalita jídla jsou pro ně zásadní a že veškeré maso pochází od certifikovaných dodavatelů a je přijímáno čerstvé.

Politické a Společenské dopady

Kauza KFC vyvolala odezvu i na politické úrovni. Například europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) označil prodej prošlého masa za nepřijatelný a ohrožující zdraví občanů. Poukázal na možnosti Evropské unie v prošetření podobných případů a možném udělení vysokých pokut nadnárodní korporaci.

Navzdory závažnosti obvinění a oficiálnímu potvrzení některých pochybení, zaznamenaly některé analýzy překvapivou míru loajality ze strany zákazníků, kteří řetězec zcela nezavrhli. Nicméně vlnu nevolí a skepse vůči hygienickým standardům řetězců rychlého občerstvení kauza silně podpořila.

Kauza KFC – co dodat na závěr

Kauza prošlého masa v KFC přerostla z lokálního problému v celorepublikovou debatu o etice velkých korporací a bezpečnosti potravin. Zatímco úřady potvrzují první pochybení a pokračují v rozsáhlých kontrolách, provozovatel se snaží situaci stabilizovat a ujistit veřejnost o kvalitě svých služeb. Budoucí vývoj bude záviset na konečných zjištěních kontrolních orgánů a výši uložených pokut. Zásadní otázkou však zůstává, zda se jednalo o ojedinělé selhání, nebo o hluboce zakořeněný problém v systému řízení kvality.